4 دهه دستاورد انقلاب در حوزه ی تربیت ذخائر ایدئولوژیک انقلاب
دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه های مختلف؛
چهار دهه دستاورد انقلاب در حوزه ی تربیت ذخائر ایدئولوژیک انقلاب
وقوع انقلاب اسلامی با وقوع انقلابی اساسی در حوزه های دینی همراه بود، که ثمره ی آن را امروز می توان در استمرار چهل سال قوام ستون های انقلاب و نظام اسلامی، ترویج مقاومت، جهاد و شهادت،احیای هویت اسلام در جهان و... مشاهده کرد.

پایگاه تحلیلی خبری البرزبان: نخستین حوزه و دانشگاه بزرگ شیعه در سال ۴۴۷ هجری در نجف بنا شد تا نخستین مرکز دینی با مراجع مذهبی باشد که به آموزش و تربیت و پرورش طلاب علوم دینی شیعه می پردازد

 در سال ۱۳۰۰ شمسی به منظور ساماندهی و تربیت طلاب و مدارس دینی ایران حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ عبدلکریم حائری بنا نهاده شد که در همان سالهای ابتدایی( پیش از سخت گیری های پهلوی اول) تعداد طلاب آن به هفصد تن و بنابر نقلی دیگر به نهصد تن رسید(۱)

 یکی از بارزترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی، بسیج سیاسی توده‌‌ای آن است که توانست طیف عظیمی از گروه‌های سیاسی، با عقاید و آراء مختلف، به رهبریت امام خمینی(ره)، گردهم آورد و موضع اکثریت مردم را در مخالفت با اقدامات شاه، متحد سازد، بی‌‌شک، این بسیج سیاسی نمی‌‌توانست، بدون سازماندهی توسط روحانیون و نظریه‌‌پردازان حوزه علمیه موفقیتی کسب کند، همچنین امام خمینی(ره) و سازمان روحانیون( نظیر شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح) در قالب حوزه‌های علمیه، در گسترش مبانی نظری حکومتمندی جدید،‌ و طراحی آن تئوری که نظریه ولایت فقیه خوانده می‌‌شود(۲)، تغییر رویکرد حوزه، ماهیت دروس و عملکرد عملی آن به سمت گفتمان اسلام سیاسی، تربیت طلاب و دانشجویان بارز و آگاه، برگزاری نشست ها و سخنرانی هایی در ارائه چارچوب نظری بر مبنای اصول اعتقادی اسلام، رفع شبهه و نقد سایر ایدئولوژیهای غیر اسلامی،بازسازی اندیشه ی دینی و اسلام ناب و تغذیه ی فکری،سیاسی و فرهنگی هسته های حزب الله در ایران و جهان و… نقش انکار ناشدنی داشته اند که نشان دهنده ی جایگاه اصالت محور، پویایی و اهمیت مراکز حوزه به عنوان پایگاه و قلب تپنده ی اسلام شیعی در پاسداری از مبانی گفتمان انقلاب و تربیت ذخایر ایدئولوژیک گروههای انقلابی است.

از تعداد مراکز حوزه و مدارس تربیت دینی، تعداد دقیق طلاب( اعم از خواهران و برادران، شیعه و سنی) و روحانیون سراسر کشور قبل از انقلاب اسلامی آمار دقیق و روشنی گزارش نشده است به طور کلی گفته می شود تعداد طلاب ۱۵ هزار نفر بوده است(۸).

 برررسی کلی وضعیت حوزه های علمیه پیش از انقلاب نشان می دهد محدود به مراکز استانها و شهرهای بزرگ و پر جمعیت بود امکانات علمی و ابزاری بسیار کم و به سبب فضای بسته ی فرهنگی و غرب زده ی جامعه ی آن زمان زندگی طلاب و روحانیون سخت و دشوار بود و امکان تحصیل در این مراکز دینی برای همه ی علاقه مندان به ویژه خواهران فراهم نبود.با این اوصاف اما رابطه بین مردم و روحانیون روز به روز بهتر و بیشتر و قوی تر می شد.

وقوع انقلاب اسلامی با وقوع انقلابی اساسی در حوزه ها همراه بود، که ثمره ی آن را امروز می توان در استمرار چهل سال قوام ستون های انقلاب و نظام اسلامی، ترویج مقاومت، جهاد و شهادت،احیای هویت اسلام در جهان، و تبلور گفتمان و مبانی ضد استکباری انقلاب اسلامی در جنبش هاو انقلاب های منطقه و جهان، افزایش کمی و کیفی تعداد طلاب و روحانیون(داخلی و خارجی) تولیدات علمی برجسته و فاخر مشاهده کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، تحول در وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و حمایت بنیانگذار کبیر انقلاب از روحانیون که فرمود اینها مظهر اسلام و نبی اکرم(ص)، مربی انسان، پدران ملت و مبعوث از طرف انبیا هستند(۴) و تاکیدات مقام معظم رهبری بر جایگاه و اهمیت حوزه به عنوان مزرع علمای دین(۵) به تدریج تحصیل در مدارس و حوزههای دینی مورد استقبال بسیاری از جوانان مومن و انقلابی قرار گرفت و با تاسیس و ساخت حوزهای علمیه ی بیشتر و جذب طلاب بیشتر روز به روز بر تعداد این سنگرهای هدایت، و معرفت و پشتوانه های انقلاب و حکومت اسلامی افزوده شد

افزایش فعالیت روحانیون و حوزه های علمیه در عرصه های مختلف خدمت اعم از دانشگاهها، مساجد و حسینیه ها، مراکز فرهنگی و مناسبت های مذهبی،نیروهای مسلح و نهادهای نظامی.تاسیس بیش از ۲۰۰ رشته در زمینه ی علوم اسلامی و فقهی افزایش تعداد مجتهدان و عالمان دینی به بیش از صد نفر(۶)افزایش دهها برابری تعداد طلاب حوزه( خواهر و برادر داخلی و خارجی) به بیش از ۲۰۰ هزار(بیش از ۱۵ هزار طلبه ی خارجی(۸)) و روحانیون به بیش از ۱۳۰ هزار نفر(۷) افزایش تعداد حوزه های علمیه و مدارس دینی فعال در مراکز استانها و حتی شهرهای کوچک اعم از برادران و خواهران. تأسیس ۴۵۰ حوزه علمیه خواهران در کشور که به تحصیل ۶۵ هزار طلبه و ۴۳ هزار فارغ‌التحصیل علوم دینی انجامیده است(۸)سهم بالای روحانیت با تقدیم ۴۳۰۰ شهید در عرصه ی ایثار و جبهه ی مقاومت انقلاب، تأسیس گروههای جهادی، انجمن‌های تبلیغی شعر، قلم، فیلم‌نامه‌نویسی، خطباء، راه‌اندازی ۴ حوزه علمیه کوتاه‌مدت و ۱۱ حوزه در حال تأسیس تحت عنوان «سفیران هدایت»، اجرای نقشه جامع رشته‌ای و مهارتی، امکان تحصیل طلاب علوم دینی در رشته‌های تخصصی مختلف در سطوح ۳ و ۴ بلند مدت و برگزاری طرح هجرت موقت، هزاران ترجمه کتب دینی به زبان‌های روز دنیا، ترجمه قرآن به ۱۱۰ زبان زنده دنیا و ترجمه کتب مرجع (تراث شیعه)، حدیث، تفسیر، کلام، فلسفه و …گسترش پژوهش با رویکرد اجتهاد و تولید علم(۸)  

 رشد و تاسیس مراکز حوزوی-دانشگاهی تخصصی وابسته به حوزه : در سالهای بعد از انقلاب با هدف تولید علوم انسانی-اسلامی_مراکزی با عنوان دانشگاه، موسسه و پژوهشکده در حاشیه حوزه علمیه مانند دانشگاه باقرالعلوم(ع)، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه معارف اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، موسسه فکر اسلامی، پژوهشگاه جامعه المصطفی العالمیه و…(۳)

تنها گوشه ای از دستاوردها و پیامدهای انقلاب در بخش حوزه های علمیه و روحانیت بوده است که به برکت انقلاب اسلامی بهره برداری از زحمات و تجارب گذشتگان، رشد، ارتقا و توسعه یافته است.

منابع:

۱)http://fa.wikishia.net/view

۲)https://article.tebyan.net/425834

۳)http://fa.wikishia.net/view

۴)http://basirat.ir/fa/news/8777

۵)http://br.farhangoelm.ir

۶)http://www.irna.ir/fa/News/82164294

۷)http://www.ghatreh.com/news/nn46137149

۸)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/10/16/1916264

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .