1948788 300x200 - پیدا و پنهان ضعف حمل و نقل عمومی البرز؛موثر بر آلودگی هوا
سوزن و جوال دوز حل آلودگی هوای کرج و حومه؛
پیدا و پنهان ضعف حمل و نقل عمومی البرز؛موثر بر آلودگی هوا
عمده ترین دلیل آلودگی هوای البرز با وجود تمرکز کمربند صنعتی کشور در شهرهای استان دود ناشی از خودروها و افزایش تردد خودروهای شخصی و مسافری است که به شدت بر روی آب و هوای باغ شهر دهه های گذشته و کیفیت زندگی شهری شهروندان آن تاثیر منفی گذاشته است

پایگاه تحلیلی خبری البرزبان؛ از رهگذر شاخص های عمده ی کیفیت زندگی شهری در برنامه ریزی های مربوط به مدیریت شهر توجه ویژه به حمل و نقل عمومی، خصوصی و محیط زیست سالم است که بر احساس رضایت شهروندان، میزان ادراکات، تصورات و مشارکت های اجتماعی و همبستگی آنها در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شهر تاثیر می گذارد.

طی چند روز گذشته مطابق پیش بینی ها و اطلاعات دریافت شده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوای استان و با توجه به وضعیت پایداری و سکون هوا که پشت سر گذاشتیم افزایش آلودگی و کاهش کیفیت هوا را در سطح استان شاهد بودیم. بر همین اساس در روزهای آتی نیز( با توجه به استمرار هوای سرد و نبود بارندگی) کاهش شاخص کیفیت و بازگشت آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده ها و ذرات معلق فراتر از حد مجاز را در پیش داریم که شرایط ناسالمی را برای عمده ی شهرهای استان به همراه دارد.

سالهاست پاییز و زمستان شهرهای پرجمعیت و صنعتی کشورمان نظیر کرج و شهرای صنعتی حومه ی آن با پدیده ی وارونگی دما درگیر است که با خشکسالی های پیاپی و ناکارامدی مجموعه ی مدیریتی شهر و نداشتن اراده ی محکم و حقیقی برای کاهش آثار و پیامدهای این معضل تشدید شده است متاسفانه استمرار این وضع اسفناک فصول سرد سال را به سبب مشکلات تنفسی و قلبی و سیمای آلوده به کابوسی تلخ برای شهروندان تبدیل کرده است

به گفته ی اغلب کارشناسان و مدیران حفاظت محیط زیست استان عمده ترین دلیل آلودگی هوای البرز با وجود تمرکز کمربند صنعتی کشور در شهرهای استان دود ناشی از خودروها و افزایش تردد خودروهای شخصی و مسافری است که به شدت بر روی آب و هوای باغ شهر دهه های گذشته و کیفیت زندگی شهری شهروندان آن تاثیر منفی گذاشته است این بدین معنی است که درد و علت اصلی به لحاظ علمی و کارشناسی تشخیص داده شده است اما اراده و راهکار برون رفت از چالش هنوز پیدا نشده است.

چند ماه پیش رئیس کمیسیون محیط زیست ایمنی و سلامت شورای شهر در گفت گویی خبری اشاره کرده بود که از ده سال پیش حتی یک اتوبوس هم به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اضافه نشده این در حالی است که ۵۰۰ دستگاه نیز کاهش داشته است و شهرداری نیز موظف شده سال ۹۸ همه ی اتوبوس های باقی مانده را(که ده سال پیش وارد شده) از رده خارج کند(۲) بر اساس آمار اداره ی راه و همچنین پلیس راه نیز روزانه بیش از یک میلیون سیصد هزار خوردو در محورهای برون شهری و درون شهری استان البرز تردد می کنند که متاسفانه بخش عمده ای از این خودروها به دلیل عدم نظارت بر سلامت فنی موجب افزایش مصرف سوخت و در نهایت افزایش آلاینده های جوی در سطح شهر شده(۱) از طرف دیگر مطالعات دانشگاه تهران و دانشکده ی محیط زیست کرج نشان داده که ۷۵ درصد از آلودگی هوای شهر کرج به منابع متحرک مربوط است که از این میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد از حمل و نقل عمومی ناشی می‌شود(۲) بنابراین پر واضح است مسئله اول در خصوص حمل و نقل عمومی و حتی خصوصی و تاثیری که بر آلودگی هوای شهر دارد فرسودگی است سیستم حمل و نقل عملا ناکارامدی است که وجود دارد یعنی به جای این که اتوبوسرانی و تاکسی رانی  مانع از آلودگی بشود خود عاملی در ایجاد آلودگی است حمل و نقل عمومی که خود سلامت شهروندان را به خطر می اندازد تشویقی ندارد که مدیران خواهش و دعوت کنند از آن برای تردد استفاده کنند.

موضوع دیگر در خصوص  سیستم حمل و نقل عمومی و تاثیر آن بر افزایش آلاینده های هوای سطح استان نبود زیر ساخت های لازم شهری برای توسعه ی این ناوگان و قطار شهری است اساسا همه ی مسئولان حمل و نقل، محیط زیست، خدمات شهری استان بر این مسئله اذعان دارند که فضا و ساختار خیابانها و ایستگاههای موجود برای ایجاد بی آر تی و.. نیازمند بانگری و اصلاح است اما از آن طرف همه منتظر تزریق کمک های دولتی برای حل معضل هستند.این درست است که رفع مشکلات بنیادین حوزه ی حمل و نقل همگانی نیازمند اقدام جدی دولت و شهردای برای تخصیص ردیف بودجه ی خوب و همراهی و همکاری دیگر نهادهاست. اما پس  سهم بخش خصوصی و فاینانس چه می شود؟ چرا هیچ اراده ی محکمی از سوی شهرداری برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در این حوزه صورت نمی گیرد؟ چرا عزم جدی از سوی شورای شهر برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی با همراهی بخش خصوصی وجود ندارد؟ چرا مسئولان محیط زیست، خدمات شهری و شهرداری از ایده های شرکت های استارت آپ برای حل گره های ساختاری(مربوط به حمل و نقل و آلودگی هوای) سطح شهر استفاده نمی کنند؟

واقعیت امر این است که شورای شهر کنونی، مجموعه ی شهرداری، اداره کل محیط زیست و پلیس راهور و دیگر نهادهای مسئول استان هیچ کدام در مورد حل آلودگی هوای کرج و شهرهای حومه ی آن خوب عمل نکرده اند.صرفا پاییز هر سال که می شود با ابراز نگرانی از آلودگی جوی کاسه چه کنم چه کنم به دست می گیرند، الزام زوج و فرد و التماس از مشارکت شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی نهایت عزم و اراده ی مسئولان استان است تا این چند ماه سرد سال نیز بگذرد.

به نظر انتظار منطقی نیست از شهروندان که از آنها بخواهیم حدود سیصد،چهارصد متر از در خانه در هوای سرد و آلوده پیاده حرکت کند تا به یک ایستگاه اتوبوس و یا تاکسی برسد که بعضا چند برابر خودروی شخصیشان آلاینده وارد جو می کند.

منابع:

۱-http://www.tabnakalborz.ir/fa/news/172020/

۲-http://alborz.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=31570

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .