ی حکومت علوی در برخورد با فساد،سرمشق گمشده ی امروز مسئولین ما - سیره ی حکومت علوی در برخورد با فساد،سرمشق گمشده ی امروز مسئولین ما
لفاظی و شعار توخالی کافیست!
سیره ی حکومت علوی در برخورد با فساد،سرمشق گمشده ی امروز مسئولین ما
 تزریق التهاب به مردم ناشی از برخورد دوگانه با مظاهر، مصادیق و اولویت فساد دستگاههای اجرایی، نظارتی و قضایی همچنان ادامه دارد

پایگاه تحلیلی خبری البرزبان : با گذر جامعه از سنتی به صنعتی و مدرن، توسعه ی فناوری اطلاعات و گسترش  و تنوع وسایل ارتباط جمعی، نقش رسانه ها، اینترنت،فضای مجازی، شبکه ها اجتماعی و مطبوعات خواه و ناخواه در آگاهی و هوشیاری مردم و شهروندان از اخبار، اطلاعات و رویدادهای پیرامونی(خواه غلط یا صحیح،دروغ و یا راست) بیشتر شده است.افراد در کسر ثانیه با روشن کردن اینترنت گوشی همراه و یا سیستم رایانه ای خود به حجم انبوهی از اطلاعات دست پیدا می کنند

تشویش، ترس، نگرانی و ناامیدی افکار عمومی جامعه مان را احاطه کرده است بر خلاف سالیان نه چندان دور روزهایی را سپری می کنیم که هر ساعتش خبرهای ناامید کننده ای می بینیم، می شنویم و یا می خوانیم. دلار و یورو گران شد، طلا باز هم رکورد زد. سلطان سکه دستگیر شد، ۱۳ مزدور سکه تحت تعقیب هستند، عوامل واردات غیرقانونی خودرو شناسایی شدند. فلان اختلاس گر تحت تعقیب است، واو نون،ه،ی به دام مامورین افتاد.بازار اعتصاب کرد، احتکار، گرانی، تورم، فسادو … نتیجه اش اما چه شد؟ هیچ؛ انتشار ویدئوی بازجویی و اعترافات دختران رقاص آن هم در فضای کنونی جامعه که مردم با وجود فشار و تحمل فشارهای اقتصادی و رکود بازار می بینند مفسدان اقتصادی و مسببین وضع کنونی، مسئولان بی کفایت و ناکارامد هیچ کدام محاکمه نمی شوند و تزریق التهاب به مردم ناشی از برخورد دوگانه با مظاهر، مصادیق و اولویت فساد دستگاههای اجرایی، نظارتی و قضایی همچنان ادامه دارد.این که چه کس یا کسانی با انتشار این گزارشات و تامین کردن موضوع داغی که خوراک رسانه ها و عملیات روانی دشمن را تامین می کند و مسائل فقهی دیگر آن خود حدیث دیگری است  سود می برند هدف یادداشت پیش رو نیست هدف این است که سیره ی امام علی(ع) را در مبارزه ی جدی با فساد اقتصادی در حکومت علوی تبیین کنیم.سرمشق ارزنده ای که در قاموس اندیشه و عمل مسئولان و مدیران (به اصطلاح روشنفکر) کنونی ما گم شده است مگر غیر از این است که جمهوری اسلامی هدف و فلسفه ای جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی، داشته است؟

به طور کلی فساد(اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی) در جامعه از دو حالت  خارج نیست یا در حوزه ی حکومت است و توسط مدیران، مسئولان و کارمندان و کارگزاران دولتی و حکومتی انجام می شود یا این که در حوزه ی مردم و شهروندان جامعه صورت می گیرد(۱) آن چه روشن است این است که این دو بر همکنشی انکارناپذیری دارند که حضرت علی(ع) برای مبارزه با هر دو جنبه به شکل نظری و عملی هیچ گونه کوتاهی نکرد

امام علی(ع)هدف خود را از پذیرش حکومت مبارزه با ظلم، فساد و طغیان، تبعیض، بی عدالتی و احقاق حقوق مردم و حاکمیت اسلام اصیل و ایجاد اصلاحات همه جانبه، عمیق و گسترده و کارساز و فراگیر در جامعه اسلامی معرفی کرد(۱)، نه کسب ثروت و مال اندوزی، کاخ نشینی وغذاها و سفرهای میلیاردی. که فرمودند«به آنچه می گویم متعهد و پای بند هستم و سر حرف خود ایستاده ام و با کسی ملاحظه و رو در بایستی نخواهم داشت.»(۱)

یک بخش از این اصلاحات و تحولات ساختاری شایسته سالاری وحکومت انسان های شایسته، با تقوا،متعهد و خدامحور است. و فرمود: «قَد علمتُم اِنَّه لا ینبَغی انْ یکُون الوالی علی الفُروج وَ الدماء وَ المَغانم و الاحْکام وَ امامه المُسلِمین البخیل …؛

شما می دانید که نباید والی و زمامدار بر نوامیس و نفوس و خونهای مسلمانان و اموال و احکام و پیشوایی و زمامداری امت اسلامی، کسانی باشند که نسبت به اموال آنان حریص باشند و نه جاهل در احکام و امور و نه جفاکار و نه حیف و میل کننده و نه اهل رشوه و نه تعطیل کننده سنت.» این موضوع بر مردم هم اثر مثبت می گذارد که فرمود: «فَلیسَت تصْلح الرّعیه الا بِصَلاح الولاه وَ لا تَصْلح الولاه الا بِاستقامه الرَّعیه؛

پس رعیت صالح نمی شود مگر به اصلاح ولات و زمامداران، و زمامداران صالح نمی شوند مگر با استقامت مردم(۲).

در روایتی تکان دهنده آمده است که مغیره، پیش حضرت آمد و درخواست کرد که کارگزاران دوره عثمانی را در جای خود ابقا کند و حداقل، معاویه را از کار برکنار نکند، اما امام علی(ع) فرمود: به خدا قسم! اگر ساعتی از روز باشد، در اجرای وظیفه ام تلاش به خرج می دهم، نه آنان را که گفتی والی می کنم و نه امثال آنان را به ولایت می گمارم.(۱)

یکی دیگر از ابعاد مبارزاتی امام علی(ع) در راه مبارزه ی مستمر با فساد،خیانت در اموال بیت المال، رعایت عدل و انصاف،اقدام عملی در بازرسی و نظارت عالی است

لزوم نظارت و بازرسی راندمان، بهره وری و سلامت کارکرد مدیران و بدنه ی یک سازمان را نشان می دهد در سایه ی نظارت است که شایستگی و کارامدی، تعهد، تقوا و معنویت، پاکدستی کارگزاران و مدیران منصوب نشان داده می شود

این نکته را نیز نباید فراموش کرد ناظران و بازرسانی هم که برای این این مسئولیت انتخاب می شوند  باید باتقوا باشند و اسیر تمایلات مطامع دنیایی نشوند که با با پذیرش رشوه گزارش غلط مخابره کنند

آن بزرگوار در فرمان به مالک اشتر می فرماید:

«ثمّ تفقّد أعمالهم و ابْعَثِ العیونَ من أهل الصدق و الوفاء علیهم …؛

با فرستادن مأموران مخفی که اهل صدق و راستی و وفا باشند کارهای آنان را زیر نظر بگیر! زیرا بازرسی نهانی در کارشان، آنان را به رعایت امانت و ملاطفت با مردم وادار می سازد. و با دقت فراوان، مواظب اَعوان و انصار و کارگزاران خود باش و اَعمال ایشان را تحت نظر داشته باش و چنانچه یکی از آنان، دست به خیانتی زدند و مأموران مخفی تو، به طور جمعی آن را تأیید کردند، باید که به آن اکتفا کنی و بدون تأخیر، خیانتکار را کیفر دهی و به مقدار خیانتی که انجام داده است او را کیفر نمایی، آنگاه وی را در مقام خواری و مذلت بنشان و داغ خیانت بر پیشانی او بگذار و طوق رسوایی بر گردنش بیفکن!»(۲)

یکی دیگر از رسالت ها و اقدامات عملی امیرالمومنین(ع) برای برقراری حکومت صالحان،تامین عدالت اجتماعی و علوی،خشک کردن ریشه عناصر فاسد و فرصت طلب، نفی تبعیض، و قاطعیت در حسابرسی در انحرفات اجتماعی و اقتصادی، حمایت و بازپس گیری حقوق محرومین جامعه، ایجاد دستگاه قضایی کارامد، صالح، معتبر، با کفایت و هویت بوده است در حکومت و سیره ی علوی اصل موثر بر پیشگیری از جرم،احقاق حقوق عامه و تضعیف شده محرومین از رانت خواران، رشوه بگیران و اختلاسگران بیت المال دستگاه قضایی با اقتدار با قضات شایسته، عادل، با تقوا و خداشناس است قلم و حکم درست، سریع، مقتدر، قاطع، و بجای یک قاضی در برکناری مدیران و کارگزارن فاسد،  که به بیت المال خیانت کرده اند قاضی که همه را برابر قانون یکسان و برابر می بیند و دچار تبعیض در نزدیکان، آشنایان و سفارش شده گان(رشوه، تهدید؛ و تطمیع) نمی شود و قانون خدا را اجرا می کند حقیقت را فدای مصلحت نمی کند به سان شمشیری برنده کارامد و موثری است با عبرت و تجربه مانع از گسترش و ادامه ی رشد فساد در خواص و عوام می شود.

در فرمان حکیمانه امام (ع) به مالک اشتر، این مسایل، به وضوح قابل ملاحظه و استفاده است:

«ثم اختر للحُکم بَینَ الناس أفضَل رَعیّتک فی نَفْسک مِمَّن لاتَضیق بِهِ الأُمور، وَ لا تُمْحِکُهُ الخُصُوم، وَ لا یَتَمادی فِی الزَلَّه، وَ لایَحْصَرُ مِن الفی ء الی الحَقّ إذا عَرفَه وَ لا تُشرِفُ نَفْسه عَلی طمعٍ …؛

برای داوری میان مردم، برترین افراد خود را برگزین! از کسانی که دارای سعه صدر باشد و امور گوناگون، او را در تنگنا قرار ندهد و مخاصمه و کینه توزی دو طرف دعوا، او را به خشم و کج خلقی وا ندارد و در اشتباهاتش پافشاری نکند و چون متوجه اشتباه خود شود، بازگشتِ به حق و اعتراف به آن، برایش سخت نیاید و نَفْس او، تمایل به طمع نداشته باشد و در فهم مطالب به اندک تحقیق اکتفا نکند، بلکه مسایل را تا پایان دنبال کند، کسی که در شبهات از همه محتاط تر باشد و در یافتن حق و استناد به ادله، جدی تر باشد و از کثرت مراجعه دو طرف دعوا، کمتر خسته شود و در کشف امور، از همه صابرتر و شکیباتر باشد و در هنگام روشن شدن حکم و حق، از همه قاطع تر باشد. از کسانی باشد که ستایش ستایشگران، او را فریب ندهد و تمجیدهای بسیار، او را از حق متمایل نسازد و عوامل تطمیع و تهدید و تملق و چاپلوسی، او را نفریبد. و البته این چنین نیروهایی، بسیار کم هستند.» (۲)

منابع:

۱)https://hawzah.net/fa/Article/View/45263

۲)http://imamalinet.net/fa/Article/View/45263

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .