طرح زوج و فرد کرج یا تضییع حقوق شهروندی؟
ناکارامدی یک طرح؛
طرح زوج و فرد کرج یا تضییع حقوق شهروندی؟
واقعیت های امروز پایتخت( شدید تر شدن آلودگی ) و تجربه ی بیش از دو دهه اعمال طرح زوج و فرد در شهر همسایه( پایتخت) به خوبی نشان داد که "طرح زوج و فرد" سناریو مناسبی برای کاهش آلودگی در شهر کرج نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان ؛ پس از کش و قوس های فراوان و تایید و تکذیب های متعدد از سوی مسئولان، بالاخره اجرا و اعمال طرح زوج و فرد یک ماه زودتر در روزهای پایانی به تصویب رسید. این طرح که با هدف روان سازی و کاهش بار ترافیکی روزهای پر تردد پایان سال در مناطق شلوغ و پر رفت و امد و همچنین کاهش آلودگی در کلانشهر کرج به ویژه در نواحی مرکزی شهر طرح ریزی شده قرار است در محدوده ی بلوار شهید چمران از شرق، از شمال بلوار کاج و بلوار شهید مطهری، از غرب بلوار جمهوری اسلامی،از جنوب بلوار قدس و بلال تا روز ۲۹ اسفند ماه سال جاری از ساعت ۱۷ تا ۲۱:۳۰ با همکاری شهرداری و پلیس راهور اجرا و با نصب دوربین های هوشمند (جهت رصد تخلفات) اعمال شود.

سالانه معضل ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ باعث هدر رفت میلیاردها دلار سرمایه و مرگ هزاران نفر در دنیا می شود برخی گزارش های غیر رسمی حاکی از این است که در شهری مانند پاریس قریب به ۲۴۰۰ نفر از ساکنانش در اثر آلودگی جان خود را از دست می دهند  گزارش های دیگر این رقم را در انگلیس بیشتر اعلام کرده اند. لذا به تدریج کارشناسان و صاحبنظران  حوزه ی برنامه ریزی شهری دریافتند با ایجاد محدودیت های عبور و مرور در نقاط شهری می توان از حجم آلودگی در جزایر شهری از هدر رفت سوخت و زمان شهروندان بکاهند. طرح هایی از قبیل محدوده ی طرح ترافیک و زوج و فرد راهکارهایی در همین راستا است.

در کشور ما نیز سابقه ی طرح های ترافیکی به سال ۵۸ باز می گردد که مسئولین شهری پایتخت تصمیم گرفتند از تردد اتومبیل های تک سر نشین در مرکز شهر به منظور بهبود نسبی ترافیک گام بردارند  سال بعد محدوده ی طرح ترافیک در پایتخت اعلام شد با گذشت زمان و ناکارامدی طرح در سال ۸۴ با افزایش آلودگی شدید هوا طرح زوج و فرد به شکل محدود در دستور کار قرار گرفت ادامه ی روند کار اما معایب و نقاط طرح زوج و فرد را نمایان ساخت. تحقیقات انجام شده نشان می دهد اعمال طرح زوج و فرد راهکاری منطقی و موثر در کاهش محسوس ذرات آلودگی نیست بلکه در بلند مدت نیز باعث افزیش این ذرات آلاینده نیز می شود…همچنین به علت حفره های استثنا در طرح، و شدیدتر شدن آلودگی ها ناکارامدی آن بیش از پیش روشن شد.

در کلانشهر کرج نیز ۴ سال است که که طرح زوج و فرد در نقاط پر رفت امد و شلوغ شهر در ایام خاص و ویژه مانند روزهای پایانی سال که حجم ترافیک در مرکز شهر افزایش می یابد اعمال می شود،با پشت سر گذاشتند پاییز خشک و کم باران امسال که به نوعی کم باران ترین پاییز نیم قرن اخیر برای استان البرز بود شهروندان روزهای الوده ی بیشتری را سپری کردند با توجه پیش بینی وضعیت جوی زمستان بسیار خشکی را نیز باید سپری کنند روزهای سرد و خشک با اینورژن دما و به تبع آلودگی بیشتر، به همین خاطر مسئولین به تکاپو افتاده اند طرح زوج و فرد را یک ماه زوتر اجرا و اعمال کنند به راستی این قبیل تصمیمات تا چه اندازه می تواند بر کاهش آلودگی و کاهش حجم ترافیک اثر گذار باشد؟ آیا اعمال این طرح با مطالعات جامع و کارشناسی همراه بوده است؟

واقعیت های امروز پایتخت( شدید تر شدن آلودگی ) و تجربه ی بیش از دو دهه اجرای طرح زوج و فرد در شهر همسایه( پایتخت) به خوبی نشان داد که طرح زوج و فرد سناریو مناسبی برای کاهش آلودگی در شهر کرج نیست. اگرچه می تواند تا حدودی ترافیک شب عید را کاهش دهد با این حال صرفا می تواند آلودگی پیش آمده را موقتا کنترل کند. که آن هم به سبب فروش طرح پارک و عبور خودرو های فرسوده ناکارامدی خود را نشان می دهد. از طرف دیگر مطالعات صورت گرفته روشن ساخت طرح زوج و فرد باعث ترغیب مردم به سمت استفاده از موتور سیکلت می شود موضوعی که به سبب  کاربراتوری بودن وسایل منجر به آلودگی بیشتر فضای حرارتی شهر می شود همچنین نباید فراموش کرد که این طرح منطبق بر مطالعات کارشناسی حوزه ی مدیریت شهری نوین و یکپارچه نیست چرا که با تهیه ی نقشه ی پهنه بندی نواحی آلوده، عوامل و عناصر افزایش میزان گازهای آلاینده در کرج مشخص می کند ان چیزی که موجب آلودگی هوا تا حد غیر مجاز می شود عبور روزانه ی تعداد بیشمار کامیون ها و وسایل حمل و نقل گازوئیلی( با توجه به جهت باد شمال غبری جنوب شرقی حاکم بر اقلیم استان البرز) خودرو های فرسوده ، نبود و ضعف شدید در حمل و نقل عمومی، مانند خط بی ار تی، مترو ،است. مادامی که مسئولین علت اصلی و صورت مسئله را پاک کنند کاهش آلودگی هوا هم صورت نمی گیرد مگر با وزش باد و بارش باران. بنابراین این گونه تصمیمات از سوی مسئولین صرفا فریب افکار عمومی و تضییع حقوق شهروندان کرجی است که بیش از چند ماه است در فضای آلوده ی کرج را که روزی باغ شهر و ییلاغ شاهان بوده است را استنشاغ می کنند. شهرداری، مسئولین سازمان حمل و نقل عمومی، شورای ترافیک  و شورای شهر کافی است مقداری از درامد سرشاری که چندی پیش در رسانه ها بوق و کرنا کردند را در نوسازی، بهسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی شهر هزینه کنند آنگاه خواهند دید به صورت طولانی مدت و همیشگی و به میزان زیادی آلودگی شهر کاهش می یابد.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .