شهرداری هشتگرد و نظرآباد در آمپاس ملاحضات سیاسی
در گذار انتخاب شهردار؛
شهرداری هشتگرد و نظرآباد در آمپاس ملاحضات سیاسی
مدیریت دو شهر مهم و راهبردی و البته پر جمعیت( هشتگرد و نظرآباد) بدون تعیین تکلیف شهردار و به صورت موقت، ان هم برای مدت طولانی 4 ماه، گذشته از غیر قانونی بودن مسئله( صورت قانونی سرپرست نهایتا سه ماه است) محصول کشمکش های سیاسی حزبی_جناحی عناصراصلاح طلب_ اعتدالی نظرآباد و هشتگرد است که کارامدی را به یغما برده و آفت توسعه و پیشرفت است

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان؛ به طور کلی دو مدل برای انتخاب شهردار وجود دارد، مدل نخست انتخاب بی واسطه ی شهردار است که مستقیما با رای شهروندان صورت می پذیرد که عمدتا در کشورهای توسعه یافته رایج است. اما مدل دوم که در حال حاضر در کشور ما معمول است به این صورت است که بعد از تحلیف اعضای جدید شورای شهر انتخاب می شود. مطابق قانون ۷۱ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراها مصوب سال ۱۳۷۵ در بخش وظایف شوراهای اسلامی شهر، انتخاب شهردار از وظایف شوراها ست که برای مدت یک دوره ۴ ساله گزینش می شود.

با آغاز بکار دوره ی پنجم شوراهای شهری در استان البرز بازار گمانه زنی ها برای انتخاب شهرداران جدید در فضای مجازی رونق گرفت. در میان انتخاب شهرداران هشتگرد و نظرآباد با حاشیه های فراوان همراه بوده و تاکنون سمت شهرداران با گذشت قریب به ۴ ماه فعالیت رسمی شورها هنوز در بلاتکلیفی به سر می برند.

انتخاب شهردار نظرآباد یکی از جنجالی ترین انتخابات کشور بود . شهریور ۹۶ بعد از کش و قوس های فراوان در مجموعه ی خدمات شهری نظرآباد  که منجر به بازداشت سه نفر از منتخبین شورای شهر به جرم فساد مالی شد. اندکی بعد باقی مانده ی منتخبین شورا با اکثریت آرا امیر یزدی را به عنوان شهردار انتخاب کردند. تنها مخالف این انتخاب عباسی رئیس فعلی شورا است( با گرایش سیاسی اصلاح طلبی)که معتقد است تحصیلات یزدی مرتبط با مدیریت شهری نیست. با برگزاری جلسه ی معارفه ی شهردار جدید استاندار و فرماندار نظرآباد نیز به جمع مخالفین شهردار جدید پیوستند فرماندار معتقد  بود که چون حکم شهردار این شهر صادر نشده مراسم معرافه شهردار هم غیر قانونی است صادقی در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرده بود اعضای شورای شهر بدون انجام تشریفات قانونی اقدام به معرفی شهردار منتخب خود نموده اند. استانداری هم اشکال را نبود امضای رئیس شورای شهر (که فعلا عضو تعلیق شده است) می داند و به همراه شورای تامین معتقد بودند رعایت حد نصاب قانونی برای تعیین شهردار صورت نگرفته است. و باید انتخاب شهردار تا مشخص شدن وضعیت سه عضور متخلف شورا  به تعویق بیافتد.

برابر قانون در صورت اختلاف بین استانداری و شورای شهر  موضوع به شورای حل اختلاف استان ارجاع داده می شود این شورا نیز موظف است ظرف مدت ۱۵ روز نظر نهایی خود را اعلام کند در صورت صادر نشدن هیچ گونه رای و نظری شورا می تواند مصوبه ی خود را اجرایی کند.برخی رسانه ها به نقل از عباسی منتشر کرده اند که ظاهرا هیچ گونه نامه ای به شورای حل اختلاف نرسیده است.

۱۶ دی ماه در نهایت دادستان نظرآباد اعلام کرد که دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقتی وجاهت قانونی امیر یزدی به عنوان شهردار نظرآباد را تایید کرده است به نظر می رسد دیوان عدالت اداری دستور شورای تامین را نپذیرفته است رای خود را مبنی بر وجاهت قانونی امیر یزدی شهردار نظرآباد را در دستور کار موقت قرار داده است  تا اطلاع ثانوی اعلام گردد.

این در حالی است که امیر یزدی پیش از این در معاونت های استانداری، شورای شهر و شهرداری کرج سابقه فعالیت داشته است و متاسفانه فرمانداری و استانداری نظرآباد فرصت نکرده اند به آیین نامه ی احراز صلاحیت شهردار نگاهی بیاندازند. و صرفا با حزبی و سیاسی به اجتماعی ترین مرکز فعالیت نظرآباد به دنبال سهم خواهی هستند.

پیش از این نیز موضوع انتخاب شهردار ساوجبلاغ نیز در سطح کشور جنجال به پا کرد و به سوژه ی اول رسانه ها و شبکه های مجازی در تاثیر ژن خوب در موقعیت افراد تبدیل شد.در اولین جلسه ی رسمی شورای شهر هشتگرد پس از تحلیف به ناگاه تمام گزینه های احتمالی برای تصدی شهردار کنار گذاشته شد و نام فردی به میان آمد که در مرحله ی اول نامی از وی برده نشده بود اعضای شورا امیر بهمنی فرزند محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ را که بنا به گفته ی کارشناسان دارای هیچ گونه فعالیت اجرایی مشخص در خدمات شهری و سابقه ی درخشان علمی نیست با نام جوانگرایی به سمت شهرداری انتخاب شد. این انتخاب پر حاشیه باعث اعتراض مردم هشتگرد و سر و صدای بسیار در رسانه ها شد که منتخبین شورا با نام جوانگرایی اما در عمل به کام ژن خوبِ آقا زاده ها، قبیله گرایی و نسبت های دوستی و خانوادگی و سهم خواهی های سیاسی به آرا مردم خیانت می کنند و ۴ سال وقت و سرمایه و انرژی مدیریت شهری را به آزمون و خطا می سپارند.

نکته ای که در این جا حائز اهمیت است این است که مدیریت دو شهر مهم و راهبردی و البته پر جمعیت( هشتگرد و نظرآباد) بدون تعیین تکلیف شهردار و به صورت موقت، ان هم برای مدت طولانی ۴ ماه، گذشته از غیر قانونی بودن مسئله( صورت قانونی سرپرست نهایتا سه ماه است) محصول کشمکش های سیاسی حزبی_جناحی عناصراصلاح طلب_ اعتدالی نظرآباد و هشتگرد است که کارامدی را به یغما برده و آفت توسعه و پیشرفت است درست است که جوانگرایی به چرخش نخبگان و استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده کمک می کند اما آیا جوانانی شایسته تر از بهمنی در هشتگرد نیست؟ جوانان نخبه و بی نام و نشان تباری که بومی منطقه هستند و به حق شایسته ی این منصب اند.

هشتگرد یکی از شهرهای بزرگ و ریشه دار البرز است که امروز زیر فشار نماینده مجلس این شهر و مماشات برخی مسئولان در بلاتکلیفی مدیریت شهری است. این مطالبات غیر قانونی با چه اهداف و اغراض شخصی و جناحی صورت می گیرد؟آیا امثال حسین بغدادی ( مدیر کل اسبق اقتصادی و تحول اداری استانداری و عضو اسبق شورای شهر هشتگرد) که از نیروهای مومن و انقلابی متخصص و قانونمدار است نمی تواند به حق پاسخگوی مطالبات مدیریت شهری و مشکلات شهروندان باشد؟چرا امثال امیر یزدی که از نیروهای مومن، توانا و انقلابی است و مطابق قانون از صلاحیت و تجربه نیز برخوردار است باید مورد کوتاهی و کج رفتاری و بی تفاوتی یک عده از مسئولان بی کفایت قرار بگیرد؟ گزینش سیاسی شهرداران نباید معیار اصلی استاندار برای رد و یاصلاحیت یک نامزد باشد.قانون در این باره احراز صلاحیت کرده و خطوطی را تعیین نموده که باید بدان مراجعه کرد. چند ماه فرصتی که از دست رفته است را چگونه می توان جبران کرد؟.

مقام معظم رهبری در جمع مسئولان شهری بارها متذکر شده اند که باید بدون هدر رفتن حتی یک روز به مسئولیت خود عمل کنید و در خدمت رسانی به مردم مسابقه بدهید… ایشان می فرمایند مردم عملکرد مسئولان را می بینند چنانچه کوتاهی کنند و به کارهای دیگر سرگرم شوند و احیانا فساد کنند و به کارهایی بپردازند که مطلقا به نفع مردم نیست و بلکه به زیان مردم است طبعا مردم دلسرد می شوند رهبر معظم انقلاب مناقشات سیاسی را برای مجموعه ی مدیریت شهری مضر و ناروا می داند که باید کنار گذاشته شوداین قبیل جناح بازی ها را زهر مهلکی میداند که شوراها را از کار می اندازد.(ghsednews.com)

رهبر انقلاب همچنین یکی از مصداق های مهم امانتداری رای مردم را انتخاب شهرداران امین، قابل اعتماد، با کفایت، پاکدامن، متدین، شجاع، ساده زیست، مردمدار و مقید به انضباط مالی می دانند. آیا اقدامات اخیر برخی مسئولان وفشار سیاسی انها بر انتخاب برخی شهرداران فاقد صلاحیت عین خیانت به رای مردم نیست؟ ایشان مهم ترین خصوصیت انتخاب یک شهردار را کاردانی و صلاحیت های دینی و انقلابی می داند و بارها تاکید کرده اند رفاقت های شخصی و حزبی و ملاحضات حزبی به هیچ رو نباید مجوز گزینش مدیران باشد(همان)

ضرورت دارد در برهه ی زمانی کنونی نمایندگان استان؛نماینده ی ولی فقیه،استاندار اقداماتِ در چهارچوب قانون و بدون اعمال نظر سیاسی  به منظور پرداختن هر چه سریعتر به امور و معضلات شهریِ هشتگرد و نظرآباد و پرداختن به نیازهای مناطق مستضعف نشین و عملکرد مدیریت یکپارچه ی شهری و در راستای رهنمون های مقام معظم رهبری در خصوص گزینش فارق از غوغا و ملاحضات شخصی و حزبی شهرداران و مبارزه ی بی امان با فساد و رشوه خواری در داخل شهرداری ها و مجموعه ی شورا که از بزرگترین گناهان و از عوامل تخریب نظام های سیاسی است وارد عمل شوند

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .