128466 300x171 - چرا سوگواری برای ائمه را مایه ی شادی می دانیم نه غم؟/ دلایل اثبات افزایش نشاط اجتماعی در مراسم ابا عبدالله الحسین (ع)
چرا سوگواری برای ائمه را مایه ی شادی می دانیم نه غم؟/ دلایل اثبات افزایش نشاط اجتماعی در مراسم ابا عبدالله الحسین (ع)
مراسمات مذهبی ائمه اتفاقا باعث می شود هم اعتماد به نفس فرد افزایش یابد، هم با یک منشأ انرژی روانی که جنبه معنوی دارد ارتباط برقرار کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان ، بهداشت نیوز در گفتگو با دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، دلایل کاهش نشاط اجتماعی در جامعه ایرانی و تأثیر گریه کردن در مراسمات مذهبی و ایام سوگواری ائمه بر افزایش سلامت روان و اجتماعی  در جامعه را مورد بحث و تحلیل قرار دادند.

نبود مشارکت اجتماعی و کاهش نشاط

دکتر حاتمی گفت:  انسان ها دو نوع زندگی دارند؛ هم فردی هم اجتماعی، که هر دو نوع  زندگی در مشارکت و نشاط اجتماعی آن ها مؤثر است. قطعا افراد باید در جمع زندگی کنند، از گروه ورزشی گرفته تا مذهبی و صنفی که همین نشانه ی سلامت انسان ها و باعث رشد و پیشرفتشان است.

او افزود: در جامعه ای که مشارکت اجتماعی نباشد قطعا در آن نشاط اتفاق نمی افتد. اینکه هر انسانی در شبانه روز ساعاتی را به خود و صحبت با خدای خود اختصاص می دهد و نیاز به تفکر و تنهایی دارد امری طبیعی  و لازم است اما به همان میزان نیاز به حضور در جمع هم دارد.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که ما از پلکان دیگران بالا می رویم و نیاز به کار جمعی و مشازکت اجتماعی داریم.

“غم” لزوما به افسردگی منجر نمی شود

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران خاطرنشان کرد: “غم” از نظر روانشناسی زمانی ایجاد می شود که فقدان شناختی، ذهنی و اجتماعی وجود داشته باشد مثلا غم از دست دادن فردی از خانواده که عوارض متعددی برای فرد دارد  ولی لزوما منجر به افسردگی نمی شود.

او در این خصوص اضافه کرد: در یک دوره ی زمانی طبیعی است که فرد در دوره ی فقدان گریه کند و سوگوار هم باشد اما اگر این گریه و غم ادامه یابد تا مدت ها می تواند زمینه ای برای افسردگی و اختلالات اضطرابی در فرد شود.

شرکت در مراسمات مذهبی؛ تولید غم یا شادی؟

حاتمی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی  تصور می کنند ایام مذهبی مانند رحلت ائمه و سوگواری برای این بزرگواران، باعث غم و اندوه می شود هم گفت: این تفکری ناسالم و اشتباه است،چرا که این غم پایدار نیست.

وی دراین خصوص یادآور شد: مراسمات مذهبی ائمه اتفاقا باعث می شود هم اعتماد به نفس فرد افزایش یابد هم با یک منشأ انرژی روانی که جنبه معنوی دارد ارتباط برقرار کند و درنتیجه منجر به ارتقاء شرایط روحی و روانی انسان می شود.

این روانشناس تشریح کرد: گریه کردن در مراسمات مذهبی و عزاداری ها مانند شهادت امام حسین (ع برای ما مسلمانان مایه ی افتخار است چون می بینیم که ایشان با شهادت خود اسلام و ارزش های دینی را نهادینه کرد.

گریه بر اباعبدالله؛ تضمین سلامت روان

حاتمی گفت: اباعبدالله (ع) به قدری برای نشر و ترویج فرهنگ اسلامی و شیعه تلاش کردند و مؤثر بودند، که با شهادت آزادانه ی خود، نه تنها  نشاط اجتماعی را  کاهش نداد بلکه آن را افزایش هم داده است.

وی همچنین گفت: من به عنوان یک روانشناس به یقین می گویم که یک نفر را نمی توانید پیدا کنید که در اثر حضور در مراسمات مذهبی دچار اختلال روانی شده باشد، البته برعکس آن وجود دارد!

دکتر محمد حاتمی تصریح کرد: یک اصل روانشناختی وجود دارد که همانطور که فرد احساس آرامش و امنیت در کنار پدرش دارد، وقتی ما با نقطه ی اتکای لایزال الهی که صاحب قدرت است ارتباط داریم نیز احساس آرامش روانی بیشتری پیدا می کنیم و اتفاقا “معنویت درمانی” روی همین بخش متمرکز می شود.

او ادامه داد: براساس نظر سازمان بهداشت جهانی نیز راهبردهای معنوی و مسائل مربوط به مذهب باعث تزکیه روح و روان و سلامت جامعه می شود.

دلایل کاهش نشاط اجتماعی در جوانان

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران نشاط اجتماعی را تابع یک سری مؤلفه ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلیل تغییر و تحول در عرصه ی فضای مجازی و روابط اجتماعی ایجاد شده در شبکه های اجتماعی، مشارکت و نشاط اجتماعی در جامعه کاهش یافته است.

وی در این خصوص اضافه کرد: در تحقیقی که روی تعدادی از نوجوانان یک مدرسه انجام دادیم متوجه شدیم که تعداد زیادی از آن ها بیش از ۶ ساعت در طول شبانه روز پای کامپیوتر و موبایل می نشینند و اگر ساعات خواب را هم در نظر بگیریم دیگر ساعت زیادی برای حضور در  فعالیت های اجتماعی باقی نمی ماند.

حاتمی تأکید کرد: بحث دیگر گسست نسلی است که باعث کاهش نشاط اجتماعی شده یعنی  الان بین نوجوانان و بزرگسالان و سالمندان گسست نسلی صورت گرفته و به همین خاطر  پیوندها کاهش یافته است.

%DB%B1%DB%B6%DB%B3%DB%B6%DB%B4%DB%B9(1) - چرا سوگواری برای ائمه را مایه ی شادی می دانیم نه غم؟/ دلایل اثبات افزایش نشاط اجتماعی در مراسم ابا عبدالله الحسین (ع)

نباید هر موضوعی رسانه ای شود!

او صحبتی جدی هم با مسئولین داشت: مسئولان که متولی برنامه های مختلف اجتماعی هستند با نوع تبلیغات و رفتاری که دارند، همیشه منبع و منشأ نشاط اجتماعی را خنثی کرده اند.

وی ادامه داد: مثلا در رابطه با فسادهای اقتصادی و اجتماعی و غیره که در جامعه اتفاق می افتد، نحوه ی مطرح کردن آن ها باعث ناامیدی اجتماعی نسبت به برنامه ها و توسعه جامعه خواهد شد و جوانان به ناچار دچار انزواطلبی و افسردگی می شوند.

دکتر محمد حاتمی همچنین گفت:تبلیغات دشمن روی دلسرد کردن جوانان در فضاهای مجازی، ماهواره و کتاب ها بسیار زیاد است و هدفمند روی این موضوع کار می کنند که نرخ امید به زندگی و نشاط اجتماعی را کاهش دهند.

فکر درستی پشت برنامه های صدا و سیما نیست/ ضرورت همکاری برنامه سازان سیما با روانشناسان

وی برنامه های صدا و سیما را در بحث نشاط اجتماعی را هم مورد نقد قرار داد: با اینکه صدا و سیما همچنان مخاطب خود را دارد اما روز به روز نسبت به گذشته به لحاظ کیفی افت پیدا می کند و از نظر محتوا و هدفمندی ضعیف می شود. ما گاهی برنامه های رسانه را چه ورزشی و چه اجتماعی رصد می کنیم و می بینیم خیلی وقت ها یک فکر درست پشت برنامه ها وجود ندارد.

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در آخر پیشنهادی هم برای سازمان  صدا و سیما داشت گفت: پیشنهاد می دهم از مرحله ی انتخاب سوژه، انتخاب کاراکتر، نوع دیالوگ تا زمان پخش برنامه، حتما از نظر یک روانشناس استفاده کنند تا او فاکتورهایی چون اثرگذاری، نشاط اجتماعی و امید به زندگی را مناسب با ویژگی هر برنامه بیان کند.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .